Svenska, vilda djur

Ikväll såg jag två små rävungar som lekte precis i vägkanten. Dom var sådär små så att huvudena såg alldeles för stora ut på de lilla skrangliga kropparna. Både jag och mamma som satt i bilen tjöt av förtjusning när vi tillslut lyckades se vad som rörde sig brevid vägen. Jag har aldrig sett en rävunge förut, har sett en familj eller ja en flock på 5 st men dom var vuxna, eller i alla fall i vuxen storlek. Dom här var små som igelkottar! Nu kan jag skriva till rävbebisarna på min speciella lista.

Speciella djurupplevelser:
* 17 vildsvin (kan ha varit fler, jag räknade två ggr men dom for runt som tusan) springandes i en öde hästhage.
* 5 rävar i familj/grupp mitt på vägen ca 10 meter framför mig.
* Fjolårs älgkalv ca 2-3 meter ifrån mig, den stod gömd bakom en timmerhög så man blev lite lätt överraskad.
* 8 älgar i olika storlek och kön på en liten del av en åker, max 100 kvm.
* Stor älgtjur hoppar över E18:s början strax efter tensta/rinkeby mitt i eftermiddagsrusningen. Helt oberörd, lugna hopp/kliv över refugerna, bara någon meter från bilarna.
* Såg en endaste gång en vit uggla eller snarare gråvitspräcklig, sittandes på en hagstolpe i höstskymning. Kusligt även om den inte hoade.
* 4 snokar och 1 huggorm med huggormsbo innehållandes ca 4-5 nykläckta ormar vid samma tillfälle på en och samma gödselstack.
* När jag var i 7-års åldern såg jag 10-15 domherrar i en liten buske utanför vårat köksfönster en vinter. Jag har aldrig igen sett så många vid samma tillfälle, i vintras såg jag 1 totalt.
*En annan gång i 7-års åldern hittade jag en igelkott i skogen som jag lyfte upp och bar med mig hem och lite varstans i ca 2 timmar. Det roliga var att den låg helt stilla, som att den njöt av lite värme, men så fort någon annan försökte röra eller kom för nära skjöt den ut taggarna. Jag tror vi hade en speciell kontakt (haha...) för jag försökte plocka upp andra igelkottar flera gånger efter det men dom gick inte ens att komma nära! Jag såg aldrig min vän igen...


Jag längtar tills jag kan skriva dit björn på den listan, det är ju i alla fall möjligt till skillnad från att få se en järv.
På mitt landställe har vi en liten talgoxe som återkommer varje sommar, den tigger brödsmulor, senast (som jag tyvärr inte upplevde själv) hade den gått in i huset och nästan ända in i köket. Tam?

PS. Jag älskar djur DS.

Kommentarer
Postat av: lego

Haha men Elina min fina! Nu glömmer du minsann bort vårat gyllende tillfälle när vi såg en mamma-, en pappa- och en miniälg, varav en av dom kissade!!

2008-05-30 @ 14:37:46
Postat av: elina

Hahaha jag tänkte ta med det, för det är nog inte så många som sett en älg som pissat!

2008-05-30 @ 21:32:56
URL: http://elinaekstrom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0