Bali dag 1&2



Tidig morgon i Kuala Lumpur


Jag var livrädd att jag skulle vara dödssjuk på min resa men faktum är att jag blev friskare och friskare under det resande dygnet och när jag kom fram var jag i princip helt frisk! Jag förklarade för Pellan att jag kanske skulle bete mig konstigt under flygningen men i efterhand påstår hon att hon knappt märkte någonting. Jag hade bara extrem mundiarré, sov inte en blund och berättade en hög med fakta om flygplan på resan ner. Det kan hon nog hålla med om trots allt! I övrigt var jag nog faktiskt världens bästa resekompis eftersom jag gladerligen sa ifrån mig fönsterplatsen. En dos åksjukepiller, inte en droppe alkohol och öronproppar anpassade för flygning (tryckutjämnare) och insamlandet av en jäkla massa fakta var min räddning och också det som botade min allra värsta flygrädsla. Jag skulle faktiskt kunna sätta mig på ett flyg redan imorn!

Det tog drygt 11 timmar att flyga till Kuala Lumpur som ligger i Malaysia (landet söder om Thailand). Kuala Lumpur kan också förövrigt klacifieras som världens kallaste flygplats! Tror det var 9 timmars väntan där och vi försökte sova på de gröna obekväma stolarna, vaknade med blåfrusna läppar och hackande tänder. Man får plågas med långa mellanlandningarna när man envisas med de billigaste resorna. Dessutom ett överhettat högtalarsystem, alltså var 30:e sekund en spexig signal och sedan ett meddelande på fyra olika språk, varav det roligaste penumpang som jag efter antal meddelanden lyckades översätta till passagerare. Man kände sig aningen brainfucked efter att ha hört dessa meddelanden i 9 timmar, jag ville slita av mig håret!


Vi besökte Den Pasar, Kuta, Legian, Jimbaran, Ubud och Pandang Bay.
Senare också Gili Trawanga (mer info senare).


På eftermiddagen var det dags för nästa flyg, faktum är att glädjen över att äntligen få slippa höra dingdingdååång penumpang... snabbt förvandlades till ett skräckscenario. Jag ville bokstavligen vända i dörren när jag såg flygplanet vi skulle åka med. Tänk dig svenska tunnelbanan på 70-talet, tänk dig inredningen i din skolmatsal när du gick i lågstadiet. Tänk dig hur du kliver in i din egen död, tänk dig hur du frivilligt tänker resa med Al-Quaida Airways. Så kände jag. Pellan vände sig om och såg mitt bleka ansikte. Men faktum är att det var den lugnaste av alla resor, knappt en grop, knappt ett ljud från en endaste människa och bara halvfullt.

Jag landade nöjd men helt slut kl 6 på kvällen, efter ett dygns resande, gick rakt in i en vägg av värme och luftfuktighet men kände mig nöjd. Hoppade in i en taxi som väntade på oss. Var livrädd hela bilresan med tanke på vänstertrafiken och de obefintliga trafikreglerna, hört talas om uttrycket "tuta och köra"? Kastade i mig en enkel hawaiipizza efter en snabbvisit på Hotel Lusa och sen deckade vi ganska fort, men fyllda av längtan inför morgondagen. Betydligt mer utvilade skulle vi vara vår första dag i dagsljus!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Hej! Jo men det tror jag man får ha ;) Jag har handelsbanken ska oxå fixa ett sånt, de är ju skit kul=) Hoppas ni har det jätte bra där borta=) Hälsa Fia. Kram på er

2008-10-14 @ 11:43:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0